Min familjehistoria

Vi har fått som första uppgift att intervjua en äldre person i vår familj, som t.ex. vår mormor och morfar.
Jag har inte så mycket kontakt med mina far och mor föräldrar, så jag fick ta och fråga mina föräldrar om dem kunde berätta så mycket som möljigt från deras tid.


Min mormor och morfar var båda uppväxta i Polen där dem träffades och gifte sig. Min mormor jobbade som sekreterare i en mjölfabrik, där även min morfar jobbade som eltekniker.
Dem bodde i en lite lägenhet utan vatten, då man själv var tvungen att värma upp vattnet för att kunna duscha. Det fanns inte mycket att göra hemma, då TVn inte fanns ännu, men radion var dock redan här.
Barnen var ute mycket och lekte med sina vänner då det inte fanns plats i hemmet att ta hem vänner.
Min mamma berättade att hon inte fick någon veckopeng då min mormor brukade sy kläder vilket hon var väldigt duktig på, då hon själv har hjälp mig att sy.

Maten i Polen var inte så speciell, det fanns inte så mycket, inte så mycket detaljer. Maten som serverades på tallriken åts alltid upp.. det fanns aldrig någon ting kvar, om man gemför med idag släng allt för mycket mat.. vi tar alldeles för mycket mat på tallrikarna då vi tror att vi kommer kunna äta upp allt, men som senare visar sig fel.



Min farmor och farfar var även dem båda uppväxta i Spanien. Min farmor var hemmafru och skötte hushållet.
Hon var väldigt sträng, eftersom när barnen gick ut låt oss säga en lördags eller söndagskväll gav hon dem alltid en tid att passa och det räckte att dem kom endast 5 minuter försent, och hon drog tillbaka fickpengarna eller förbjöd dem att gå ut helgen därpå.
Min farfar jobbade som eltekniker, på en stor firma liknande vattenfall på ett kontor i huvudstaden Madrid, som jag själv tycker är en av de vackraste städerna.
Spanen är indelat i olika provinser och i varje provins tillagar man olika rätter. Paella till exempel är en typisk rätt från Valencia, som innehåller ris och havets frukter, som t.ex. räkor, och det är mycket, mycket gott.. en av mina favoriträtter. Från huvudstaden Madrid (om ni har glömt) var Cocido väldigt vanligt, som är en rätt av potatis, korv och kikärtor.

Under den tiden då mina mor och far föräldrar levde var det inte vanligt att man skaffade barn som ung. Det var lika i både länderna just då, det såg alltså inte bra ut om man skaffade barn utan äktenskap, vilket man idag inte ser negativt på. Kyrkan spelade mycket roll, och hade mycket makt. Det var mycket under Frankos tid i Spanien då diktaturen var igång.



Det finns så många skillnader från då och nu, man kan komma på så otroligt mycket som skillde sig. Det är ändå otroligt hur världen kan ha förändrats.

Kommentarer
Postat av: Anonym

oj oj vad spännande! skiljer mycket åt vilka länder förfäderna kommer i från ;D INTRESSAANT!

2008-09-12 @ 14:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0